CSS Studenterkollokvium: Mairi E. Smith

Uformel science learning på museer

12.01.2017 | Kristian Hvidtfelt Nielsen

Dato tor 19 jan
Tid 14:15 15:00
Sted Koll. D (1531-211)

Førhen har man betragtet skolen som den primære kilde for læring af videnskab og dermed den formelle formidling af videnskab. Den samlede tid man i gennemsnit bruger af sit liv på at gå i skole er ca. 5%, derfor er det oplagt også at lære udenfor skolen. Studier har vist at mange tilegner sig deres videnskabelige kunnen fra uformelle læringssteder i stedet eller i hvert fald i stor stil supplerer deres læring fra skolen med den uformelle læring. En vigtig kilde til uformel læring er blandt andet science museer. Så hvordan formidler man bedst sit stof i det uformelle læringsmiljø? Her er en række væsentlige faktorer at tage hensyn til herunder personlige interesser og behov, motivation, muligheden for at kunne deltage aktivt og muligheden for at kunne interagere socialt og gerne på tværs af generationer samt at holde sig for øje, hvem målgruppen for formidlingen er. I foredraget vil jeg snakke om science learning på museer og inddrage et eksempel fra efterårsferien 2016 på Steno Museet.

Kaffe, te og kage serveres kl. 14.

Studenterkollokvium