Center for Videnskabsstudier fylder 50

I år er det 50 år siden, at Institut for de Eksakte Videnskabers Historie blev oprettet.

Olaf Pedersen blev kendt i den brede offentlighed for sin deltagelse i det populære tv-program Spørg Århus. På billedet ses fra venstre: Søren Sørensen, Robert Bech, Jens Kruuse, H.P. Clausen, Kjeld Ladefoged, Olaf Pedersen, Knud Hannestad og Tina Wilhelmsen.

I år er det 50 år siden, at Afdelingen for Fysikkens Historie blev udskilt fra Det Fysiske Institut som Institut for de Eksakte Videnskabers Historie. Professor, dr. phil. Olaf Pedersen var det nye instituts første leder. På dette lydklip   fra AU Universitetshistorie kan du høre Olaf Pedersen fortælle om baggrunden for instituttets oprettelse.

Instituttet blev i 1990 omdøbt til Institut for Videnskabshistorie, som igen senere blev til det nuværende Center for Videnskabsstudier.

Centret fejrer dets 50-årige historie med et festsymposium, hvor nuværende og tidligere medarbejdere vil fortælle om faget og instituttet/centret. Efter symposiet vil der blive afholdt en reception på Steno Museet. Alle er velkomne!

Symposiet finder sted torsdag d. 19. november kl. 14-19 i Aud D1 (forelæsninger) og på Steno Museet (reception).

Link til program