CSS Studenterkollokvium: Peter Synnestvedt Jepsen

En socioteknisk kontrovers: Deponering af radioaktivt affald i Danmark, 2003-2018

Onsdag 5. december 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Koll G4 (1532-222)

Abstract

Folketinget besluttede i 2003 at atomaffald fra Risøs atomforskningscenter skulle anbringes i et slutdepot hurtigst muligt. Alligevel gik der 15 år før der blev taget en beslutning om at lade affaldet blive på Risø. Jeg vil i dette foredrag præsentere et case studie af Rosa Leunbach (kandidat i videnskabsstudier sommer 2018) om atomaffald i perioden 2003-2018. Ved brug af hybridfora teorien af Callon et al. vil jeg lave en kronologisk gennemgang af den sociotekniske kontrovers om radioaktivt affald der udspillede sig i denne periode. Hvad der startede som en ren teknokratisk beslutning blev vendt til en teknisk demokratisk beslutning, hvor borgernes viden, meninger og bekymringer blev en vigtig del af den endelige beslutning. Kontroversen kan anses som et langt eksempel af Callon et al.s koncept om begrænset handling. Ydermere viser kontroversen flere eksempler på procedurer, der hver indeholder dialogisk potentiale. De blev dog implementeret med varierende dialogisk succes. På baggrund af kontroversen lægges der op til at mediernes rolle som infrastruktur i hybridfora teori måske ikke er dækkende for deres egentlige rolle.

Coffee/tea, cake and fruit will be served at 2 pm.