Allan Rye Lyngs, videnskabelig assistent

En stærk kombination

For mig var det en klar fordel ved videnskabsstudier som kandidatstudium, at studiet ser på videnskab og forskning fra mange forskellige vinkler. Videnskabsteori, forskningskommunikation, videnskabs- og teknologihistorie og undervisning i forskningssystemet og samspillet med omverdenen gav på hver sin måde en god indsigt i det brede emne, som videnskab er.

De mange tilgange betød også, at jeg fik flere forskellige kompetencer, end jeg måske ville have fået på et mindre tværfagligt studie. Da det var et meget lille studiemiljø, så lærte jeg i høj grad også at arbejde selvstændigt.

På videnskabsstudier er der et klart fokus på skriftlige opgaver og eksamener på både dansk og engelsk, hvilket har gjort mig meget bedre til skriftlig kommunikation, særligt udformningen af akademiske tekster. Det er et godt supplement min bachelor i matematik-økonomi, hvor fokus mere lå på brugen af formler og mundtlige eksamener.

Selvom det var et lille studie, så følte jeg mig ikke alene på videnskabsstudier. Center for Videnskabsstudier har engagerede forskere, der tager sig godt af de kandidatstuderende og inddrager dem i mange af centerets aktiviteter, f.eks. forelæsningsrækker og studiekredse. På den måde prøver man også en flig af, hvordan det er at være del af et forskningsmiljø.

Efter endt uddannelse fik jeg arbejde som arkivar ved Rigsarkivet i 2 år, hvor de historiske elementer fra videnskabsstudier var relevante, b.la. havde jeg arbejdet med en del arkivmateriale i forbindelse med mit speciale.

Siden er jeg blevet ansat videnskabelig assistent ved Danske Center for Forskningsanalyse (CFA) på Aarhus Universitet, hvor stort set alt, hvad jeg har lært på videnskabsstudier, har vist sig at være nyttigt. Matematik-økonomi og videnskabsstudier har vist sig at være en stærk kombination med relevante praktiske redskaber og teoretisk baggrund fra begge fag, når det gælder CFAs arbejde med evaluering og forskning af forskningssystemet i Danmark og udlandet.