Aarhus Universitets segl

Forskernes deltagelse i aktuel forskningskommunikation

Forskerne er mest aktive i forskningskommunikation på Internettet og gennem forskellige former for mødeaktiviteter.

Forskerne deltager i mange forskellige former for forskningskommunikation. Forskerne blev bedt om at angive, hvilke typer af forskningskommunikation, de aldrig havde deltaget i. Af disse besvarelser kan man opstille følgende liste over medier for forskningskommunikation, som forskerne er aktive inden for:

  1. Egen eller andre forskeres hjemmesider
  2. Forskningsinstitutionernes hjemmesider
  3. Workshops, konsensuskonferencer, møder eller lignende rettet mod en begrænset offentlighed
  4. Foredrag, videnskabscaféer, debatter, folkeuniversitet eller lignende rettet mod en bred offentlighed
  5. Artikler i fagspecifikke tidsskrifter, indslag i nyhedsmedier og rapporter eller anden konsulentvirksomhed for offentlige institutioner, erhvervsliv og private organisationer
  6. Artikler i tværfaglige tidsskrifter
  7. Bøger rettet mod en bred offentlighed

Listen viser, at forskerne er mindst aktive, når det gælder traditionelle, skriftlige medier som bøger og artikler til populærvidenskabelige tidsskrifter, og når det gælder nyhedsmedierne. Størst aktivitet er der på hjemmesider, og hvad angår forskellige former for mødeaktiviteter rettet mod begrænsede dele af offentligheden og mod en bredere offentlighed.

Tallene bag ovenstående liste.