Aarhus Universitets segl

Vurdering af nyhedsmediernes forskningskommunikation - tal

Den bredeste og mest synlige forskningskommunikation foregår i de landsdækkende nyhedsmedier (tv, radio, aviser og på disses hjemmesider). Hvis du generelt skal vurdere den forskningskommunikation, der foregår i disse medier, hvor enig er du så i følgende udsagn om de landsdækkende nyhedsmediers forskningskommunikation?

Nedenstående tabel gengiver en gennemsnitsberegning for besvarelserne baseret på flg. talværdier for svarmulighederne: "Helt enig" = 1, "Enig" = 2, "Hverken/eller" = 3, "Uenig" = 4, "Helt uenig" = 5. Jo lavere gennemsnitsværdi, jo større enighed i udsagnet.

  Gennemsnit (usikkerhed på sidst betydende ciffer i parentes) Vægtet resultat (usikkerhed i parentes)
"Forenkler forskningsresultater" 2,02 (4) 2,00 (4)
"Skaber større forståelse af forskningens anvendelsesmuligheder" 2,18 (3) 2,19 (3)
"Giver forskningen et bedre image" 2,35 (4) 2,35 (4)
"Skaber urealistisk høje forventninger til forskningens anvendelsesmuligheder" 2,61 (4) 2,62 (4)
"Politiserer forskningen" 2,64 (4) 2,59 (4)
"Styrker egen og andres forskning" 2,69 (4) 2,71 (4)
"Skaber større forståelse af forskningens etiske, sociale og politiske dimensioner" 2,76 (4) 2,77 (4)
"Giver et forkert billede af, hvad forskning egentlig er" 2,92 (4) 2,89 (4)
"Skaber værdifulde kontakter mellem forskere og andre, fx erhvervsliv og organisationer" 2,99 (4) 2,98 (4)
"Er helt overflødig" 4,35 (4) 4,31 (4)