Aarhus Universitets segl

Forskellige mediers betydning for universiteternes forpligtigelse til forskningskommunikation

Nyhedsmedierne er de mest betydningsfulde medier for universiteternes forskningskommunikation.

Forskerne blev bedt om at vurdere forskellige mediers betydning i forhold til universiteternes snævre snævre formidlings- og kommunikationsforpligtigelse, der i den nye universitetslov lyder: "at udbrede kendskab til videnskabens metoder og resultater". Besvarelserne resulterer i følgende liste, hvor medierne er rangeret efter deres betydning:

  1. Nyhedsmedier (tv, radio, aviser, nyhedstjenester på Internettet mm.)
  2. Tværfaglige tidsskrifter ( Aktuel Naturvidenskab , Naturens Verden og lignende) samt foredrag, videnskabscaféer, debatter, folkeuniversitetet eller lignende rettet mod en bred offentlighed
  3. Fagspecifikke tidsskrifter ( Dansk Kemi , Geologisk Nyt , Bionyt , Kvant eller lignende) samt forskningsinstitutionernes hjemmesider
  4. Workshops, konsensuskonferencer, møder eller lignende rettet mod en begrænset offentlighed
  5. Rapporter eller anden konsulentvirksomhed for offentlige institutioner, erhvervsliv og private organisationer
  6. Forskernes egne hjemmesider

Forskerne vurderer altså, at universiteterne bør ramme bredt, når de skal opfylde den snævre formidlings- og kommunikationsforpligtigelse.

Tallene bag forskernes vurderinger af mediernes betydning.