Aarhus Universitets segl

Medier for aktuel forskningskommunikation og deres betydning i forhold til universitetets snævre kommunikationsforpligtelse

I henhold til universitetsloven af 2003 skal universitetet - udover forskning og undervisning - "udbrede kendskab til videnskabens metoder og resultater". Hvilken betydning tillægger du følgende danske medier i forhold til sådanne formidlingsforpligtigelser?

Nedenstående tabel gengiver besvarelserne ved hjælp af en gennemsnitsberegning baseret på flg. talværdier for svarmulighederne (alle ved-ikke-svar er på forhånd fravalgt i denne beregning): "Stor betydning" = 1, "Nogen betydning" = 2, "Ringe betydning" = 3, "Ingen betydning" = 4. Jo lavere gennemsnitsværdi, jo højere betydning tilægges mediet.

  Gennemsnit (usikkerhed på sidst betydende ciffer i parentes) Vægtet resultat (usikkerhed i parentes)
Nyhedsmedier (tv, radio, aviser, nyhedstjenester på Internettet mm.) 1,47 (3) 1,49 (3)
Tværfaglige tidsskrifter (Aktuel Naturvidenskab, Naturens Verden eller lignende) 1,84 (3) 1,81 (3)
Foredrag, videnskabscafeer, debatter, folkeuniversitetet eller lignende rettet mod en bred offentlighed 1,88 (3) 1,89 (3)
Bøger rettet mod en bred offentlighed 1,92 (3) 1,92 (3)
Forskningsinstitutionernes hjemmesider 2,24 (4) 2,25 (4)
Fagspecifikke tidsskrifter (Dansk Kemi, Geologisk Nyt, Bionyt, Kvant eller lignende) 2,25 (4) 2,21 (4)
Workshops, konsensuskonferencer, møder eller lignende rettet mod en begrænset offentlighed 2,38 (4) 2,34 (4)
Rapporter eller anden konsulentvirksomhed for offentlige institutioner, erhvervsliv og private organisationer 2,61 (4) 2,57 (4)
Forskernes egne hjemmesider 2,61 (4) 2,61 (4)