Et obligatorisk kursus i videnskabsteori lokkede Louise Kobek Thorsen til Center for Videnskabsstudier, hvor hun arbejder med matematik fra en menneskelig vinkel.
Du husker det måske fra din egen studietid: Det obligatoriske kursus i videnskabsteori, hvor man lærer, hvad ens fag egentlig går ud på, og hvordan det hænger sammen med resten af samfundet. En mellemstation for mange, der efter eksamen springer direkte tilbage til deres fag. Men ikke for Louise Kobek Thorsen.
”Jeg fik simpelthen blod på tanden,” siger den 28-årige studerende på Center for Videnskabsstudier. Louise har en bachelor i matematik med statistik som tilvalg, også fra Aarhus Universitet, og er lidt over halvvejs i sine kandidatstudier.
”Videnskabsstudier gav mig en mulighed for at arbejde med matematik som en mere menneskelig aktivitet i modsætning til de måder, jeg tidligere havde beskæftiget mig med faget på. Her tænker jeg på aspekter fra både historie, filosofi, sociologi og kommunikation såvel som videnskab og forskning i praksis samt formidling og populærvidenskab.”
Louise havde ikke hørt så meget om Center for Videnskabsstudier, inden hun fandt ud af, at hun allerede under bachelorstudierne kunne springe derover.
”Jeg blev gjort opmærksom på muligheden for at skrive mit bachelorprojekt under centret og tog den straks. Den fulde kandidatuddannelsen var dog endnu helt ny, så der var ikke som sådan andre studerende at tale med,” fortæller hun.
Heldigvis var det ikke så svært at lære de andre på centret at kende, til dels fordi der ikke var så mange af dem.
”Antallet af studerende og ansatte er ret begrænset, og det bidrager til en uformel og åben omgang med hinanden, fx ved det ugentlige ”kaffe og kage”-møde, hvor alle er velkomne. Mit første indtryk af centret var, at det mest af alt mindede om en familie med ret brede interesser,” fortæller hun med en henvisning til de mange forskellige naturvidenskabelige fag, der mødes på centret.
”Jeg holder rigtig meget af de konstruktive diskussioner, der opstår, når mennesker med forskellige baggrunde samles. Desuden sætter jeg pris på centrets rolle i at nuancere forståelsen af forskning og naturvidenskab.”
Til det bidrager Louise Kobek Thorsen selv ved at fordybe sig i de filosofiske aspekter at matematikkens måde at producere viden på og ved at studere nyere tids matematikhistorie og dens praksis.
”For tiden er jeg særligt interesseret i en sproglig side af matematik i form af metaforer og deres rolle i udviklingen af matematiske teorier,” uddyber hun.
Når specialet er skrevet, håber Louise på at kunne blive på Aarhus Universitet, enten ved at søge om en ph.d. eller på anden vis arbejde med tilknytning til universitetet.
Skrevet af Marta Sørensen