Astronomiens, matematikkens og teknologiens historie. Simon Olling Rebsdorf slugte det hele. Det hjalp ham senere til et job som videnskabskommunikatør og siden strategisk fundraiser.
Fysikstudiet på Københavns Universitet var oprindeligt Simon Olling Rebsdorfs indgang til universitetslivet, men da han mødte sin nuværende kone i Silkeborg, flyttede han til Jylland og skiftede samtidig til Aarhus Universitet. Her fandt han hurtigt vej til det nuværende Center for Videnskabsstudier og tog over tid de fleste tilgængelige kurser.
I dag arbejder han som seniorkonsulent med ansvar for strategisk fundraising i Naturvidenskabernes Hus, et nationalt videnscenter for skole-virksomhedssamarbejde og en privat non-profit NGO. Før det har Simon blandt andet haft roller som forskningsleder i matematik- og naturfagsdidaktik ved VIA UC, kommunikationsansvarlig i Naturvidenskabernes Hus og forskningsformidler hos Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer (ICROFS).
Efter en cand.scient. i fysik, en ph.d. i videnskabsstudier samt en et-årig diplomuddannelse i journalistik, forlod Simon Olling Rebsdorf uddannelsessystemet til fordel for kommunikationsbranchen, og her viste tiden fra videnskabsstudier sig at være givet godt ud.
- Efter ansættelsessamtalen ved forskningscentret ICROFS gjorde min daværende chef meget ud af at sige, at en af grundene til, at jeg fik jobbet, var mit kendskab til forskningens værdi i samfundet samt et dybt indblik i forskningsprocessen – og ikke kun mine kommunikationsfaglige kompetencer, siger Simon Olling Rebsdorf, der i ansøgningen havde fremhævet, at han gennem sin uddannelsesbaggrund kender forskningens vilkår, branchens arbejdsforhold og ikke mindst forskellen på de videnskabelige skoler.
Han forstår for eksempel, hvorfor forskerne prioriterer fondsansøgninger over formidling. Og i dag, mange år senere, er han netop selv ansvarlig for fondsansøgninger, dog til udviklingsprojekter, der søger at styrke samarbejder mellem uddannelse, industri og forskning.
Simon Olling Rebsdorf anbefaler alle, der har interesse for at forstå videnskaben i en større historisk, filosofisk og samfundsmæssig ramme, at tage kurser i videnskabsstudier og videnskabskommunikation, og pointerer, at det især er et plus for videnskabsformidlere og undervisere.