Ny aktuel analyse af Keld Nielsen (med Lykke Brogaard Bertel, Pernille Kaltoft og Martin K. Silladsen): "Behov for et tydeligt teknologibegreb – om teknologi og teknologisk dannelse i STEM"

MONA - Tidsskrift for undervisere, formidlere og forskere inden for matematik- og naturfagsdidaktik, nr. 4 (2023)

Resumé

Der er en voksende erkendelse af, at teknologisk udvikling øger kompleksiteten i verden. Teknologi er en af de stærkeste kræfter der former samfundets udvikling. Det er nødvendigt at udvikle undervisning som fører til teknologisk dannelse – en bred forståelse af teknologi og teknologiens rolle i samfundet. Men fagligt og didaktisk er teknologi fortsat langt fra veletableret som STEM-område i grundskolen. Denne udfordring er taget op i en række lande, og der er behov for at vi i Danmark også gør det. I denne aktuelle analyse peger vi på en række nationale forhold der spiller en rolle, ligesom vi giver en række eksempler på beskrivelser af teknologi og teknologisk dannelse i undervisningskontekst.

Behov for et tydeligt teknologibegreb – om teknologi og teknologisk dannelse i STEM | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik (tidsskrift.dk)