Vinderne af Willers-konkurrencen er kåret

Tre fremragende bidrag om hhv. narrativ medicin, geologihistorie/kvindekamp og mælkesyrebakterier

Vinderne af årets Willers-konkurrence:

• 1. plads: Amar Khalil: Højtlæsning og Alzheimers sygdom
  • 2. plads: Ida Grum-Schwensen Andersen: Da Jorden skulle have skælvet - om jordskælv og kvindekamp
  • 3. plads: Josefine Bjerre Haunstrup: Spild ikke dine penge på mælkesyrebakterier

Her er dommerpanelets kommentarer:

Amar Khalils bidrag om højtlæsning og Alzheimers sygdom er fremragende formidling af et svært emne med god inddragelse af både sundhedsfaglige og humanistiske perspektiver. Historien om Amars egen højtlæsning for Alzheimers-patienter gør netop det, som hun skriver, at litteratur kan, nemlig røre og bevæge og skabe glæde.

Ida Grum-Schwensen Andersen har skrevet en spændende og vedkommende historie om Inge Lehmanns opdagelse af Jordens indre kerne. Hun trækker på både historie og geofysik til at gøre historien relevant for forskning og lighed i dag.

Josefine Bjerre Haunstrup har lavet fremragende formidling af et kompliceret, aktuelt emne, og hun demonstrerer virkelig god brug af både bioteknologisk og danskfagets faglighed. Dommerpanelet lagde særlig vægt på hendes kritiske analyse af markedsføringen af mælkesyrebakterier i lyset af manglende evidens for deres virkning.